انسان محوری دینی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین
- نویسنده سولماز کاراندیش
- استاد راهنما احمد عابدی فتح اله نجارزادگان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
در این رساله سخن از انسان است و مقام، تکریم، چگونگی محوریّت و حقوق وی در اسلام، تنها دین توحیدی (به معنای واقعی) در عصر حاضر. این معانی بلند را با عقاید سخیفی که مکاتب مادی در مورد انسان ارائه داده اند، مقایسه کرده ایم؛ عقایدی که با وجود شعارهای غلوآمیز در مورد انسان و محور دانستن میل او در همه ی امور، آدمی را از مقام بلندش به حقارت و فرودستی می کشاند. نشان داده ایم که دین توحیدی بالاترین مقام ممکن را برای انسان در نظر گرفته و وی را برای رسیدن بدان راهنمایی کرده است. به عبارت دیگر انسان در پرتو آموزه های توحیدی به محوریّت حقیقی در جهان و به کرامت واقعی دست می یابد و بالاترین حقوق برای وی در نظر گرفته می شود. در این رساله طیّ سه بخش به تبیین موضوع پرداخته ایم: بخش نخست: خلافت اللّهی انسان، بخش دوم: نشانه های محوریّت انسان در اسلام و بخش سوم: تفاوت محوریّت انسان در اسلام با انسان محوری غربی. در بخش نخست اصلی ترین مسأله و عامل کرامت انسان در نظام توحیدی و پیامدهای آن را بررسی می کنیم. در بخش دوّم شواهد دالّ بر محوریّت و تکریم انسان در این نظام بررسی می شود و در نهایت به بررسی اومانیسم و تفاوت آن با محوریّت انسان در دین می پردازیم و به چند شبهه در این زمینه پاسخ می دهیم و نتیجه می گیریم که محوریّت، کرامت و ارزش واقعی انسان تنها در پرتو آموزه های بلند اسلام و در گرو عمل به دستورات این دین مبین است.
منابع مشابه
دین انسانی یا انسان دینی
محوریترین مسأله در ادیان آسمانی رابطه انسان و خدا یا دین و انسان است. وجه غالب در جهانبینی دینی آن است که دین برای انسان آمده و آنچه خواسته شده «انسانِ دینی» است. سیطره نگرش انسان محوری در غرب برخی متفکران را بر آن داشت که «دینِ انسانی» را به جای «انسان دینی» مطرح کنند. دغدغه اصلی آنان این بود که اگر دین، انسانی نباشد و اقتضائات، امیال و گرایشهای آدمی را مد نظر قرار ندهد و فقط تعالیمی از بالا ...
متن کاملدوگان کلام محوری / انسان محوری؛ رویکردی نو در گونه شناسی تفاسیر قرآن کریم
گونه شناسی تفاسیر قرآن کریم با توجه به حجم انبوه متون تفسیریِ تولیدگشته در طول تاریخ اسلام، به یکی از مهمترین دغدغه های پژوهشگران قرآنی در سده اخیر تبدیل شده است. طبقه بندی تفاسیر بر اساس «روشها و گرایشها»ی تفسیری و نیز «ادوار تاریخی» که از سوی اندیشمندان مسلمان و همچنین مستشرقان پیشنهاد شده، به رغم نقاط مثبتی که دارد، از نقاط ضعفی رنج میبرد و در نتیجه نیازمند ارائه گونهشناسیهای تکمیلی ا...
متن کاملهنجارشناسی سبک زندگی دینی: تبیین سه اصل محوری
عوامل متعددی که به توسعه فرهنگ و ساختارهای وابسته به فردگرایی، انسانمحوری و خویشتن-خواهی دامن زدهاند، سبکی یکسان از زندگی را برای بشر فراهم آوردهاند که به تدریج دینداران را در تضاد با پیرامونشان کشانده است. برای خروج از این وضعیت، لازم است اصول حاکم بر زندگی دین-دارانه، بازخوانی و ساختارسازی شوند؛ چه آن که نادیدهانگاری هر اصل، پیامدهای کمّی و کیفی قابل مشاهده دارد. در این نوشتار، ضمن تفکیک...
متن کاملنقش تربیت دینی و عملی در کمالیابی انسان
انسان متجدد به ویژه جوان دوره جدید، در اثر تهاجمات فرهنگی و تبلیغات سکولاریستی، گرفتار مشکلات اخلاقی و روانی شده است. این مشکلات ناشی از آن است که انسان در عصر تجدد، حقیقت انسانی خود را نشناخته و یا آن را نادیده گرفته است و نقطه آرامش خود، یعنی خداوند و تعالیم او را فراموش کرده است. تنها راه گریز از این مشکلات بازگشت به دین حق، شناخت آن و عمل به تعالیم و آموزههای آن است. اسلام به عنوان آخرین و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023